Настава изборних програма конципирана је као пројектна настава коју називају и –образовање искуством кроз увођење истраживачке методе у наставу. Џон Дјуи, зачетник наставе засноване на пројектима, сматрао је да знање није чиста теорија и да оно мора бити у функцији друштвеног напретка: да је задатак школе да учи ученике животу кроз практичне радове – уместо предавања, знања се стичу кроз сопствена искуства у социјалном контексту и на основу личних афинитета ученика (за комуникацијом, истраживањем, уметничким изражавањем, радом). Пројектна настава доприноси развоју потенцијала којима ученик располаже и омогућава образовање у којем ученик учи кроз рад, пројекте и креативне задатке у договору са наставником. 

Циљ изборних програма је унапређивање општег средњег образовања и васпитања усмеравањем на развој компетенција ученика како би се што боље припремили за даље образовање. Сваки од ових програма осмишљен је тако да подстакне радозналост, да допринесе развоју социјалних и истраживачких вештина, да подстакне креативност и активизам, помогне у формирању ставова и система вредности и да буде добра припрема за надоградњу знања у наредним разредима.